Trzy kroki do lepszej kontroli zużycia ŚOI
W jednym z pierwszych postów pisaliśmy o tym, że każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom środki ochrony indywidualnej, a także informowaliśmy o tym, że jeżeli pracownik posiada swoją własną odzież i obuwie ochronne, pracodawca jest zobowiązany do płatności za ich pranie i konwersację. Ale co jeżeli pracownik przynosi Ci zużyte ubranie co tydzień i prosi o zakup nowych lub zapłatę za konserwację? Przedstawiamy Ci trzy kroki, które pomogą Ci kontrolować zużycie środków ochrony indywidualnej w Twojej firmie.
Dlaczego tak ważne jest kontrolowanie zużycia środków ochrony indywidualnej?
Tak naprawdę, dzięki temu dowiesz się czy Twoi pracownicy odpowiednio dbają o powierzone im artykuły, ale także czy firma, które je sprzedała i zapewniała o dobrej jakości mówiła prawdę. W przypadku, gdy pracownik posiada swoje ubrania i akcesoria robocze możesz kontrolować koszty prania i konwersacji środków. A więc zaczynajmy!
Trzy kroki do lepszej kontroli zużycia ŚOI:
-
Zacznij od określenia potrzebnego ekwipunku na danym stanowisku, tak aby spełniał on wymogi prawne BHP i koniecznie zapisz je w regulaminie pracy, który z pewnością posiadasz (może to być inny wewnętrzny akt prawny Twojej firmy).
-
Opracuj tabelę norm przydziału – służy ona do określenia, jaka odzież jest potrzebna na danym stanowisku i przez jaki okres czasu należy jej używać. Koniecznie wskaż w niej maksymalny czas używania artykułów ochrony indywidualnej. Unikaj określenia „do zużycia”.
-
Załóż każdemu z pracowników kartę ewidencji odzieży bhp i akcesoriów ochrony indywidualnej i aktualizuj ją co jakiś czas.
Dzięki tym trzem prostym zasadom, będziesz miał pełną kontrolę nad zużyciem środków ochronnych Twoich pracowników. Jeżeli zużycie artykułów będzie zbyt szybkie, masz dwie opcje: albo Twój pracownik nie dba o powierzone mu artykuły, albo są one słabej jakości. Jeżeli stawiasz na drugi wariant – Nasi doradcy już zacierają ręce, żeby pokazać Ci prawdziwe perełki na rynku BHP.